Gondolatébresztő

Minőségirányítási rendszerek

 

Ez van…

Napjainkban minden gazdálkodó szervezet – legyen az a magán- vagy a közszférában – arra törekszik, hogy tevékenysége valamilyen normák mellett, szabályozottan folyjék. A legtöbb szervezet az előbbi cél elérésére minőségirányítási rendszert vezetett be. Ezek közül legelterjedtebb az ISO 9001:2008 szabvány.

A bevezetett minőségirányítási rendszerek szinte mindegyikének az a legnagyobb baja, hogy mindenki nyűgként éli meg.

Ez azért lehetséges, mert:

  • a munkatársak – és sajnos a vezetők többsége – sincs tisztában azzal, hogy mi a csoda az az ISO
  • nagy mennyiségű papír keletkezik, amelynek a kezelése szinte megoldhatatlan
  • évente egyszer nagy kapkodással egy hét alatt kell bebizonyítani, hogy „nálunk rend van, kérem…”
  • csak egy-két „csodabogár” van a cégnél, aki igyekszik a rátestált minőségirányítási folyamatokat karbantartani


De ha, …
Ha egy kicsit is belegondolunk, akkor nem beszélünk másról, mint arról, hogy a szervezet tevékenységét lépésről-lépésre rögzítsük és a későbbiekben ennek megfelelően járjunk el mindig. Persze, ha valamit nem jól csinálunk és a tevékenység eredménye kívánni valót hagy maga után, akkor be kell avatkozni a folyamatba és a javított rend szerint kell eztán tevékenykedni.

Ha ezt felismerjük, akkor igazából rájövünk, hogy nem is olyan bűvös dolog az az IZÓ.

Ha ezt még meg is lehetne támogatni egy olyan rendszerrel, ami:   

  • kiváltja a rengeteg papírt
  • mindenki könnyen elérheti
  • egyszerű a szabályzók előkeresése és azt követően azok alkalmazása
  • az egyes tevékenységhez szükséges dokumentumok, űrlapok, szabályzók egyidőben egyszerűen előkereshetők
  • akkor talán mindenki szívesebben használná a minőségirányítási rendszert.


A fenti célok könnyen elérhetők, ha meg tudjuk határozni azt a modellt, amely ki tudja szolgálni mindezt.


Ha abból indulunk ki, hogy minden folyamat lépések sorozata, amely lépések egymásutánisága és gyakorisága más folyamatoknak alkotó elemei, akkor könnyen beláthatjuk, hogy elég, ha az egyes lépéseket csak egyszer – de akkor megfelelő részletességgel – definiáljuk és megfelelő sorrendbe rakva, szervezetünk minden folyamatát le tudjuk írni.

Könnyen beláthatjuk, hogy az egyes elemi lépések elvégzéséhez szükségünk van:

  • emberi erőforrásra 
  • eszközökre 
  • anyagokra 
  • infrastruktúrára
  • szabályozó dokumentumokra
  • feljegyzésekre

    Ha ezen adatokkal és természetesen egyéb szöveges adatokkal kiegészítve felépítünk elemi tevékenységeket, akkor az így előállított halmaz elemeit tetszőlegesen csoportosítva, képesek leszünk szervezetünk „életét” un. eljárási utasítások mentén leírni.

    A fenti gondolatmenet alapján nem nehéz egy olyan számítógépes modell kialakítása, amely céljainkat szolgálva támogatja a szervezetek minőségirányítási rendszerének kialakítását, üzemeltetését.
     

Minőségirányítás - QC-service.hu - A minőségi támogató

Minőségirányítási rendszer, kis-, közép- és nagy vállaltoknak. 10 év tapasztalat, telepítés, konfigurálás, üzemeltetés.